صناعة المركبات
تشمل صناعة المركبات تصميم، تطوير، تصنيع، تسويق و بيع المركبات. و في عام 2007، تم إنتاج أكثر من 73 مليون مركبة حول العالم، بما فيها الشخصية والتجارية بأنواعها المختلفة مثل الحافلات، الشاحنات، سيارات الأجرة و عربات النقل .[1] و في نفس العام، تم بيع 71.9 مليون مركبة جديدة حول العالم، منها 2.4 مليون في الشرق الأوسط.[2]
و يوجد الآن حوالي 806 مليون مركبة حول العالم، تستهلك المركبات ما مقداره 260 مليار برميل من الوقود بنوعيه البنزين و الديزل كل عام.[3]
محتويات
1 لمحة تاريخية
2 أزمة صناعة السيارات
3 الإنتاج العالمي
4 العلاقات بين الشركات
5 أكبر مصنعي المركبات (حسب الحجم)
6 العلاقات بين الشركات
7 انظر أيضا
8 مراجع
9 وصلات خارجية
لمحة تاريخية
أزمة صناعة السيارات
مقالة مفصلة: أزمة صناعة السيارات الأمريكية
الإنتاج العالمي
العلاقات بين الشركات
It is common for automobile manufacturers to hold stakes in other automobile manufacturers. These ownerships can be explored under the detail for the individual companies.
Notable current relationships include:
دايملر holds a 19.9% stake in كرايسلر.[4]
- The مجموعة رينو-نيسان موتورز alliance involves two global companies linked by cross-shareholding, with Renault holding 44.3% of Nissan shares, and Nissan holding 15% of (non-voting) Renault shares.
بورشه announced on 6 يناير, 2009 that its stake in Volkswagen now exceeds 50%, making Volkswagen Group (and its associated marques) its subsidiary.[5]
- The مجموعة فولكسفاغن holds a 37.73% stake in سكانيا (شركة) (68.6% voting rights), and a 29% stake in مان (شركة).
شركة فورد holds a 13.4% stake in مازدا and an 8.3% share in آستون مارتن.
جنرال موتورز still holds a 3% stake in سوزوكي. GM is currently in the process of selling the 3% stake back to Suzuki for $230 million [1]. Suzuki is also partner with GM in دايو and CAMI.[6]
مجموعة رينو holds 20.5% of the voting stakes in فولفو.
تويوتا holds a 51% stake in دايهاتسو hence having a controlling interest in the company, and 16.5% in فوجي للصناعات الثقيلة, parent company of سوبارو.[7]
جنرال موتورز and تويوتا have a joint venture in New United Motor Manufacturing, Inc, an automobile plant in فريمونت (كاليفورنيا).
كرايسلر is currently engaged in negotiations with فيات كرايسلر that would have Fiat take a 35% stake in Chrysler.
جنرال موتورز and SAIC have two joint ventures in Shanghai General Motors and SAIC-GM-Wuling Automobile.
مجموعة فولكسفاغن and SAIC have a joint venture in Shanghai Volkswagen Automotive.
أكبر مصنعي المركبات (حسب الحجم)
مقالة مفصلة: أكبر 20 شركة منتجة للمركبات
The table below shows the world's largest motor vehicle manufacturing groups, along with the ماركةs produced by each one. The table is ranked by the latest production figures from OICA 2008[8] for the parent group, and then alphabetically by marque.
الفئة | الدولة المنتجة | الملكية | الأسواق | |
---|---|---|---|---|
1. شركة تويوتا للسيارات ( اليابان) | ||||
دايهاتسو | Subsidiary | Global, except North America and Australia | ||
هينو للسيارات | Subsidiary | Asia Pacific, Canada and South America | ||
لكزس | Division | Global | ||
سايون | Division | North America | ||
تويوتا | Division | Global | ||
2. شركة جنرال موتورز* ( الولايات المتحدة) | ||||
بويك | Division | North America, China, Israel, Taiwan | ||
كاديلاك | Division | Global | ||
شيفروليه | Division | Global | ||
دايو | Subsidiary | Asia, Europe, South America, South Africa | ||
جي إم سي | Division | North America, Middle East | ||
هولدن | Subsidiary | Australia, New Zealand, Middle East | ||
همر | Division | Global | ||
أوبل | Division | Europe (except UK), South Africa, China, Southeast Asia | ||
بونتياك | Division | North America | ||
ساب للسيارات | Subsidiary | Global | ||
Saturn | Subsidiary | North America, Taiwan, Japan | ||
فوكسهول موتورز | Subsidiary | United Kingdom | ||
3. شركة بورش القابضه للسيارات** ( ألمانيا) | ||||
أودي | Subsidiary | Global | ||
بنتلي | Subsidiary | Global | ||
بوغاتي | Subsidiary | Global | ||
لامبورغيني | Subsidiary | Global | ||
بورشه | Subsidiary | Global | ||
سكانيا (شركة) | Subsidiary | Global | ||
سيات (سيارة) | Subsidiary | Europe, Latin America, South Africa | ||
شكودا أوتو | Subsidiary | Global, except North America | ||
فولكس فاجن | Subsidiary | Global | ||
Volkswagen CV | Subsidiary | Global | ||
4. شركة فورد*** ( الولايات المتحدة) | ||||
شركة فورد | Division | Global | ||
لينكون (سيارة) | Division | North America, Middle East | ||
ميركوري | Division | North America, Middle East | ||
Troller | Subsidiary | South America and Africa | ||
Volvo (cars) | Subsidiary | Global | ||
5. شركة هوندا للسيارات ( اليابان) | ||||
أكيورا | Division | North America, China, Russia | ||
هوندا | Division | Global | ||
6. شركة نيسان موتورز ( اليابان) | ||||
إنفينيتي | Division | North America, Middle East, Taiwan, Korea, Russia, Europe | ||
نيسان موتورز | Division | Global | ||
7. شركة بيجو سيتروين ( فرنسا) | ||||
سيتروين | Subsidiary | Global, except North America | ||
بيجو | Subsidiary | Global, except North America | ||
8. شركة هيونداي موتور**** ( كوريا الجنوبية) | ||||
هيونداي موتور | Division | Global | ||
9. شركة سوزوكي للسيارات ( اليابان) | ||||
ماروتي سوزوكي | Subsidiary | India, Middle East, South America | ||
سوزوكي | Division | Global | ||
10. شركة فيات ( إيطاليا) | ||||
أبارث | Subsidiary | Global, except North America | ||
ألفا روميو | Subsidiary | Global | ||
فيراري | Subsidiary | Global | ||
فيات كرايسلر | Subsidiary | Global, except North America | ||
Fiat Professional | Subsidiary | Global, except North America | ||
Irisbus | Subsidiary | Global, except North America | ||
إيفيكو | Subsidiary | Global, except North America | ||
لانشيا | Subsidiary | Global, except North America | ||
مازيراتي | Subsidiary | Global | ||
11. مجموعة رينو ( فرنسا) | ||||
داسيا | Subsidiary | Europe, Latin America, Asia, Africa | ||
مجموعة رينو | Division | Global, except North America | ||
رينو سامسونج موتورز | Subsidiary | Asia, South America | ||
12. دايملر كرايسلر ( ألمانيا) | ||||
Freightliner | Subsidiary | North America, South Africa | ||
مايباخ | Division | Global | ||
مرسيدس أيه أم جي | Division | Global | ||
مرسيدس-بنز | Division | Global | ||
Mitsubishi Fuso | Subsidiary | Global | ||
Orion | Subsidiary | North America | ||
Setra | Subsidiary | Europe | ||
سمارت (شركة سيارات) | Division | North America, Western Europe, Southeast Asia, South Africa | ||
Thomas Built | Subsidiary | North America | ||
Western Star | Subsidiary | North America | ||
13. مجموعه كرايسلر ( الولايات المتحدة) | ||||
كرايسلر | Division | Global | ||
دودج | Division | Global | ||
GEM | Division | North America | ||
جيب (سيارة) | Division | Global | ||
14. شركة بي إم دبليو ( ألمانيا) | ||||
بي إم دبليو | Division | Global | ||
ميني (بي إم دبليو) | Division | Global | ||
رولزرويس موتور | Subsidiary | Global | ||
15. شركة كيا للسيارات**** ( كوريا الجنوبية) | ||||
كيا | Division | Global, except Middle East and Africa | ||
16. شركة مازدا للسيارات ( اليابان) | ||||
مازدا | Division | Global | ||
17. شركة ميتسوبيشي موتورز ( اليابان) | ||||
ميتسوبيشي موتورز | Division | Global | ||
18. أوتوفاز ( روسيا) | ||||
لادا | Division | Russia, Europe | ||
أوتوفاز | Division | Russia, Eastern Europe | ||
19. تاتا موتورز المحدودة ( الهند) | ||||
Daimler | Subsidiary | United Kingdom | ||
Hispano | Subsidiary | Europe | ||
جاغوار (شركة) | Subsidiary | Global | ||
لاند روفر | Subsidiary | Global | ||
تاتا موتورز | Division | India, South Africa | ||
تاتا دايو | Subsidiary | South Korea | ||
20. First Automotive Group Corporation ( الصين) | ||||
Besturn | Division | China | ||
Freewind | Subsidiary | China | ||
Haima | Subsidiary | China | ||
Hongqi | Division | China | ||
Jiaxing | Subsidiary | China | ||
Vita | Subsidiary | China | ||
Xiali | Subsidiary | China |
ملاحظات؛
* جنرال موتورز is in the process of selling همر to Sichuan Tengzhong, ساب للسيارات to Spyker, and eliminating بونتياك and زحل.
** Porsche is listed as parent company of مجموعة فولكس فاجن. This is only the case since January 2009, when Porsche acquired more than 50% of the shares of Volkswagen.
*** شركة فورد is looking to sell Volvo.
**** مجموعة هيونداي كيا للمركبات owns only a minority stake in كيا.
العلاقات بين الشركات
It is common for automobile manufacturers to hold stakes in other automobile manufacturers. These ownerships can be explored under the detail for the individual companies. Only relationships within the Top 20 are mentioned here.
دايملر holds a 6.75% stake in تاتا موتورز.
Fiat S.p.A. will hold a 20% stake in كرايسلر, as part of the 'Chrysler Plan'. When Chrysler has paid back all government loans, Fiat's stake will increase into a majority stake, effectively making Chrysler and its marques subsidiaries of Fiat.
شركة فورد holds a 13.4% stake in مازدا.
Porsche Automobil Holding SE announced on January 6, 2009 that they own 50.76% of مجموعة فولكسفاغن, making the Volkswagen Group and all its marques subsidiaries.
مجموعة رينو-نيسان موتورز alliance involves two global companies linked by cross-shareholding, with Renault S.A. holding 44.3% of Nissan Motor Company shares, and Nissan Motor Company holding 15% of (non-voting) Renault S.A. shares.
مجموعة رينو holds a 25% stake in أوتوفاز.
تويوتا holds a 51% stake in دايهاتسو, making it a subsidiary.
تويوتا holds a 16.5% in فوجي للصناعات الثقيلة, the parent company of سوبارو.
مجموعة فولكسفاغن holds a 37.73% stake in سكانيا (شركة) (68.6% voting rights), making Scania a subsidiary of Porsche Automobil Holding SE, since the Volkswagen Group itself is a subsidiary of Porsche Holding.
انظر أيضا
- صناعة السيارات في المغرب
- أزمة صناعة السيارات الأمريكية
- هندسة الهوية
- خطوط الانتاج والتصنيع
مراجع
^ "World Motor Vehicle Production by Country: 2005 - 2007". OICA. الوسيط|المسار=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|العنوان=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|الناشر=
تم تجاهله (مساعدة)
^ "2008 Global Market Data Book", Automotive News, p. 5
^ Plunkett Research, "Automobile Industry Introduction" (2008) نسخة محفوظة 19 ديسمبر 2010 على موقع واي باك مشين.
^ "Cerberus Takes Over Majority Interest in Chrysler Group and Related Financial Services Business for EUR 5.5 Billion ($7.4 billion) from DaimlerChrysler". دايملر. اطلع عليه بتاريخ 31 يوليو 2007. الوسيط|المسار=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|تاريخ الوصول=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|العنوان=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|الناشر=
تم تجاهله (مساعدة)
^ "Porsche raises stake in VW to over 50%". Automotive News. 2009-01-06. اطلع عليه بتاريخ 06 يناير 2009. الوسيط|الناشر=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|تاريخ الوصول=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|التاريخ=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|العنوان=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|المسار=
تم تجاهله (مساعدة); تحقق من التاريخ في:|date=
(مساعدة)
^ "General Motors history". جنرال موتورز. اطلع عليه بتاريخ 06 أكتوبر 2007. الوسيط|المسار=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|تاريخ الوصول=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|العنوان=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|الناشر=
تم تجاهله (مساعدة)
^ Yumiko، Nishitani (2008-04-11). "Japan's Fuji Heavy shares rally on expanded alliance with Toyota group". Thomson Financial News. اطلع عليه بتاريخ 12 أبريل 2008. الوسيط|تاريخ الوصول=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|المسار=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|الأول=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|الناشر=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|التاريخ=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|الأخير=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|العنوان=
تم تجاهله (مساعدة); تحقق من التاريخ في:|date=
(مساعدة)
^ "World Motor Vehicle Production: World Ranking of Manufacturers 2008" (PDF). OICA. اطلع عليه بتاريخ 27 يونيو 2009. الوسيط|الناشر=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|تاريخ الوصول=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|المسار=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|العنوان=
تم تجاهله (مساعدة); الوسيط|التنسيق=
تم تجاهله (مساعدة)
وصلات خارجية
- Alliance of Automobile Manufacturers
- Automotive engineering learning website
- Plunkett Research, "Automobile Industry Introduction" (2008)
- Automotive Industry Analysis
- All vehicle manufacturers in the world (in Dutch with English etc. translation)
- Car makes of the world, 1894—present
- Automotive history and photos
- Automaker Rankings 2007: The Environmental Performance of Car Companies
بوابة سيارات
بوابة الاقتصاد
|
|